-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

دلايل اثبات معاد از نظر عقل چيست؟



تاكنون دلايل عقلي متعدد بر وجود معاد ايراد شده است كه در ذيل به نمونههايي از آنها اشاره ميشود:

1 ـ يكي از ملموسترين دلايل عقلي بر معاد و جاودانگي روح ميل به جاودانگي در انسان است و از آن جايي كه در نظامات طبيعت هيچ ميلي گزاف و بيهوده نيست، ميتوان اين ميل را دليلي بر بقاء بشر پس از مرگ دانست. اين كه ما از فكر نيست شدن رنج ميبريم خود دليل است بر اينكه ما نيست نميشويم.

قل تعالوا آيتي است از جذب حق ما به جذبة حق تعالي ميرويم اونامونو نويسنده و اديب مشهور اسپانيايي در كتاب درد جاودانگي بدنبال آب حيات و سيراب نمودن عطش جاودانگي مينويسد:

رفتار من بهترين دليل، دليل اخلاقي، بر شدت اشتياق من است. و اگر در محدودة اين عدم حتميت نهايي و لاعلاج، نتوانستهام خود را از حقيقت آنچه بدان اميدوارم متقاعد گردانم، از آن است كه سير و سلوك چنان كه بايد خالصانه و مخلصانه نبوده است....

و ايمان نيست كه شهيد ميآفريند، شهيدانند كه ايمان ميآفرينند ... چنان باش كه گويي فردا خواهي مرد، ولي خواهي مرد كه از نو زنده باشي.

2 ـ عدل الهي ايجاب ميكند كه نيكوكاران و بدكاران كه غالباًدر اين جهان در يك صف قرار دارند و حتي در عرصههايي بدكاران برتري مييابند و ارزشهاي كاذب و دروغين كه بجاي ارزشهاي حقيقي مينشينند از هم جدا شوند و بدكاران به اعمال خود برسند. قرآن كريم در سورة جاثيه آيه 21 ميگويد:

آيا آنان كه مرتكب گناه شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كساني قرار ميدهيم كه ايمان آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند؟ كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داوري ميكنند!

مزرع سبز ملك ديدم و داس مه نو يادم از گشته خويش آمد و همگام درو اي خنك آن را كه پيش از مرگ، مرديعني او، از اصل اين رز بوي برد

پس در هر حال اي عزيز، قدري از حال غفلت بيدار شو و در امر خود تفكر كن و صفحه اعمال خود را نگاه كن و بترس از آنكه اعمالي را كه به خيال خود عمل صالح است، از قبيل نماز و روزه و حج و ... خود اينها اسباب گرفتاري و ذلتت شوند در آن عالم، پس حساب خودت را در اين عالم تا فرصت داري بكش و خودت ميزان اعمالت را بر پا كن و در ميزان شريعت و ولايت اهل بيت ( اعمال خود را بسنج!

زان پيشتر كه عالم فاني شود خراب ما را زجام بادة گلگون خراب كن

3 ـ فيض و رحمت بيپايان الهي ايجاب ميكند كه فيض دائمي او با مرگ از انسان قطع نشود و تكامل افراد مستعد و شايسته همچنان ادامه يابد. قرآن اين مهم را با تعبير زيبايي بيان ميكند و در سوره زخرف آيه 24 ميفرمايد:

و انا الي ربنا لمنقلبون

بدون شك، ما در حركت، دگرگوني و انقلاب مداوم روح و نفس، بسوي پروردگار خويش، غايت و هدف جهان هستي، مراتب حيات را پشت سر ميگذاريم و در آخرين سير و آخرين مرتبه به جهان رستاخيز وارد شده و با طي منازل و موافق قيامت به سوي كمال مطلوب ميشتابيم.

روح دارد بيبد، بس كار و بال مرغ باشد در قفس، بس بيقرار

باش تا مرغ از قفس آيد برونتا ببيني هفت چرخ او را زبون

4 ـ چگونگي زندگي در حيات مادي و دنيوي نشان ميدهد كه غايت، مطلوب و نهايت كار انسان اين جهان نميتواند باشد، چرا كه انسان در اين جهان در بطن مشكلات، سختيها، بديها و ... با كوشش خستگي ناپذير زندگي ميكند، پس چگونه ميتواند بيهدف، حساب و كتاب، ميزان و پاداش، اين عالم ماده را پايان كار خود بداند.

افحسبتم انما خلقنا كم عبثا و انكم الينا لاترجعونه

آيا گمان كرديد، شما را بيهوده آفريدهايم و به سوي ما باز نميگرديد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از:

1. www.hawza.net

مقاله دلايل معاد مكارم شيرازي

2.درد جاودانگي، اونامونو

3.اربعين (چهل حديث) امام خميني(

4.عدل الهي، استاد مطهري



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.